این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است(امام خمینی ره)
☺ بهشت سرخ
اینجا بهشت سرخ بدن های بی سر است
اینجا نگارخانه ی گل های پرپر است
اینجا منا و مشعر و بیت الحرام ماست
اینجا حریم قرب شهیدان داور است
اینجاست قتلگاه شهیدان راه حق
اینجا مزار قاسم و عباس و اکبر است
اینجا به جای جامه ی احرام ما به تن
زخم هزار نیزه و شمشیر و خنجر است
اینجا دو طفل زینبم افتد به روی خاک
اینجا به روی سینه ی من قبر اصغر است
اینجا برای پیکر صد چاک عاشقان
گرد و غبار کرب و بلا مُشک و عنبر است
اینجا چو آفتاب سرم بر فراز نی
بر کودکان در به درم سایه گستر است
اینجا تنم به زیر سم اسب، توتیا
اینجا سرم به دامن شمر ستمگر است
اینجا به جای جای گلوی بریده ام
گلبوسه های زینب و زهرای اطهر است
اینجا به یاد العطش کودکان من
هر صبح و شام دیده ی میثم، زخون تر است
با سلام اخیرا این وبلاگ به رنکینگ یک رسیده است(rank google=1)امکاناتی برای بهتر و پر بازدید کننده ی بیشتر فراهم گردیده است که عبارتند از:
1-آپدیت شدن وبلاگ هر هفته چند بار
اگر شما نظری برای من بگذارید سریعا به نظر پاسخ داده و نظر را تایید می کنم
2-اختصاص یک پست الکترونیکی برای وبلاگ شهرری
از طریق این ایمیل اختصاصی می توانید با مدیر وبلاگ در ارتباط باشید و یا هر گونه نظر و انتقاد و پیشنهادات و نظر خو را در باره ی وبلاگ ار سال کنید.
آدرس پست الکترونیکی:info.rey@post.com
ادامه مطلب ...
آستان مقّدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام، با بارگاه شریف حضرت امامزاده حمزه علیه السّلام و امامزاده طاهرعلیه السّلام در شهرری ، از قرن سوّم تاکنون ،به عنوان یکی از مشهورترین اماکن زیارتی و سیاحتی ایران از دیرباز مورد توجّه و عنایت دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام بوده و در طول سال سیل عظیم زائران را از اقصی نقاط ایران و جهان بسوی خویش گسیل می دارد .
با وجود این تا سال ها پیش ، این بارگاه کرامت به عنوان یک مرکز مورد توجّه مذهبی و فرهنگی و اجتماعی ، از مدیریت منسجم و تشکیلات منّظم برخوردار نبود و حاکمان کشور از دوران قاجار تا پهلوی نیز به رغم برخی توجّهات ظاهری و ریاکارانه ، مستقیم و غیر مستقیم ، در جهت منزوی و متروک کردن این حوزه های مقدّس ، اقدام می نمودند و با اتّخاذ تفّکر و اندیشه حیله گرایانه جدایی دین از سیاست ، تلاش می کردند ، این مراکز تنها به صورت قبرستان و عبادتگاه مورد استفاده باشد و نهادهای فرهنگی و اجتماعی از آنها فاصله بگیرند .
در سال های اوّلیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تفکّر محرومیّت زدایی از مناطق جنوبی شهر تهران و همچنین تقویت جایگاه معنوی آستان مقدّس قوّت گرفت و فعالیّت های محدودی از جمله احداث حوزه علمیّه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در محلّ سابق مقبره رضاخانی صورت گرفت ، اما فضای زیارتی موجود و همچنین امکانات جانبی آن و از همه مهمّتر جو فرهنگی و اخلاقی منطقه به هیچ وجه زیبنده چنین مکان مقدّسی نبود . از سوی دیگر به دلیل عدم وجود سیستم اداری و نظارتی مناسب ، بعضاً سوء استفاده هایی در رابطه با دارایی ها و موقوفات آستان صورت می گرفت . بر همین اساس در سال 1369 مقام معظّم رهبری ، طی حکمی ، حجّت الاسلام و المسلمین محمّدی ری شهری را به تولیّت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام و بقاع متبرّکه امامزاده حمزه علیه السّلام و امامزاده طاهر علیه السّلام منصوب نمودند . در بخشی از حکم معظّم له آمده است:
( ... لازم است با دقّت و جدیّت به مراقبت و حراست از موقوفات و اموال و عایدات این آستان مقدّس اقدام کرده و آنها را در عمران و نگهداری این بارگاه مبارک و نیز احداث ابنیّه لازم و انجام خدمات برای زائران و مجاوران و مردم شهرری و نشر و گسترش معارف اهل بیت علیهم السّلام ، در خدمت به محرومین و مستضعفین به کار گرفته و از هر گونه سوء استفاده ای ممانعت فرمایید ..)
. پس از استقرار مدیریت جدید و انجام مطالعه و بررسی های اوّلیه اقدامات ذیل انجام پذیرفت:
ایجاد ساختاری نوین و پویا جهت تشکیلات اداری
فراهم نمودن ساز و کارهای قانونی، حقوقی و اجرائی برای مجموعه از جمله ثبت رسمی اساسنامه
به کارگیری مشاوران مجرّب و خبره با هدف تهیه طرح جامع تحت عنوان طرح مذهبی و ملّی توسعه آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام
ایجاد ارتباط با سازمان ها و نهادهای مسئول و انتقال شرایط نامطلوب موجود به مسئولان عالی رتبه نظام برای بهره گیری از مساعدت و همکارهای ایشان
بدین ترتیب تحوّلات همه جانبه در مجموعه آستان مقدّس در تمامی ابعاد فرهنگی،زیارتی وعمرانی آغاز شد و تشکیلات منظّم مدیریتی آستان شکل گرفت و طرح توسعه فیزیکی آستان نیز از سال 1371 در قالب 20 پروژه مهمّ رفاهی، فرهنگی و مذهبی به اجرا در آمد. ( برای اطّلاع درباره جزئیات طرح توسعه ، به بخش معماری و ساختمان ، مراجعه نمایید )
هم اکنون آستان مقدّس به عنوان یک نهاد مستقل زیر نظر مقام معّظم رهبری با حدود 700 کارمند در حوزه های اداری و مالی ، حقوقی و موقوفات ، عمرانی ، اقتصادی ، فرهنگی ، روابط عمومی و بین الملل، مشغول فعالیّت و ارائه خدمات به زائرین است .
منبع:www.abdulazim.com
شاید شما تا کنون از کنار این دانشکده گذشته اید اما نمی دانید چیست؟پس حتما مطلب را بخوانید.
دانشکده علوم حدیث، یکی از مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی است که از سال 1378 با مجوز رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جوار حرم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام فعالیت آموزشی خود را آغازکرده است. ضمناً دانشکده علوم حدیث قم از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد.
اهداف دانشکده:
با توجه به نقش اساسی احادیث پیشوایان معصوم در شناخت معارف اصیل اسلامی و دستورالعملهای نجاتبخش و سعادتآفرین این دین آسمانی، دانشکده علوم حدیث با اصل قراردادن آموزش علوم حدیث، اهداف بلندی را پیگیری میکند که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:
1- ارتقاء سطح فرهنگ و دانش جامعه
2- تأمین نیروی انسانی متخصص موردنیاز کشور
3- ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه جانبه مردم در امر گسترش و اعتلای دانش کشور
دورههای آموزشی:1- مقطع کارشناسی 2- مقطع کارشناسی ارشد 3- مقطع دکتری 4- دوره های آموزش الکترونیکی
1- مقطع کارشناسی(رشته علوم حدیث): از سال 1378، اولین دوره از دانشجویان دانشکده از طریق آزمون سراسری دانشگاهها وارد مقطع کارشناسی دانشکده شدند و با تلاشهای فراوان مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشکده هر ساله فارغالتحصیلان این مقطع، با موفقیت چشمگیری در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاهها میدرخشند و اکثر رتبههای برتر رشته علوم قرآن و حدیث سراسر کشور را به خود اختصاص میدهند.
1-1- واحدهای درسی مقطع کارشناسی علوم حدیث این مقطع درسی 135 واحد است که مهمترین عناوین آنها به شرح زیر است:
الف) دروس عمومی 11 واحد (شامل: فارسی، زبان خارجی، تربیت بدنی و...)
ب ) دروس پایه 74 واحد (شامل: اخلاق، تفسیر قرآن، تجوید قرآن، تاریخ عصر بعثت، تاریخ تشیع،کلام و عقاید، صرف و نحو عربی، مکالمه عربی و...)
ج ) دروس تخصصی 50 واحد (شامل: تاریخ حدیث شیعه، اصطلاحات حدیثی، آشنایی با علم رجال، مبانی فهم حدیث، مستشرقان و حدیث و...)
1-2- شیوه پذیرش مقطع کارشناسی علوم حدیث: این دانشکده در حال حاضر در مقطع کارشناسی رشته علوم حدیث از میان داوطلبان آزمون سراسری در گروههای آزمایشی 1، 2و 3 به شیوه متمرکز دانشجو میپذیرد. شایان ذکر است که سازمان سنجش آموزش کشور، اسامی پذیرفتهشدگان این دانشکده را همراه با پذیرفتهشدگان دیگر مراکز آموزش عالی، در نیمه شهریورماه هر سال اعلام خواهد کرد.
2- مقطع کارشناسی ارشد:
دانشکده در سال 1382 مجوز جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را دریافت کرد. دانشکده طی چند دوره در گرایشهای تفسیر اثری، کلام و عقاید و نهجالبلاغه دانشجو پذیرفته است. همچنین کار طراحی و کسب مجوزهای لازم برای گرایشهای دیگر در حال پیگیری و اقدام است.
2-1- واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد علوم حدیث دروس این مقطع در 28 واحد درسی و 4 واحد پایاننامه تنظیم شده است. علاوه بر این دانشجویان موظفاند دروس پیشنیاز را نیز بگذرانند.
برخی از واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد عبارتند از:
الف) گرایش تفسیر اثری: (شامل: روششناسی تفسیر اثری، آسیبشناسی روایات تفسیری، قرآن و روایات اهل بیت علیه السّلام، تفسیر موضوعی و...)
ب ) گرایش کلام و عقاید اسلامی: (شامل : حوزهها و مکاتب حدیثی، کتابشناسی احادیث اعتقادی، علم کلام، علم و معرفت در قرآن و حدیث و...)
ج ) گرایش نهجالبلاغه: (شامل :رابطه نهجالبلاغه با قرآن، عرفان و دعا در نهجالبلاغه، مباحث اعتقادی در نهجالبلاغه، اخلاق و تربیت و...)
2-2- شیوه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد علوم حدیث (گرایشهای تفسیر اثری، کلام و عقاید، نهجالبلاغه)علاقمندان به تحصیل لازم است ابتدا در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی رشته علوم قرآن و حدیث شرکت کنند و پس از اعلام نتایج اولیه، در صورت مجاز بودن به تعیین رشته، میتوانند با درج کد مربوطه به هریک از گرایشها، این دانشکده را نیز انتخاب کنند. آنگاه اسامی کسانی که امتیاز لازم را به دست آورده باشند تا چندبرابر ظرفیت از سوی سازمان سنجش آموزش کشور دانشکده اعلام میشود و پس از شرکت این افراد در مصاحبه علمی و عمومی، حائزان شرایط، به سازمان سنجش معرفی میشوند و متناسب با رتبه علمی و انتخاب رشته محل داوطلبان، پذیرفتهشدگان نهایی به این دانشکده معرفی خواهندشد.
ضمناً طلاب واجد شرایط، نیز میتوانند پس از موفقیت در آزمون اختصاصی در یکی از گرایشهای رشته علوم حدیث ادامه تحصیل دهند.
3- مقطع دکتری (دانشجویان مقطع دکترا در دانشکده علوم حدیث قم مشغول به تحصیل خواهندشد.): دانشکده پس از اخذ مجوز اجرای مقطع دکتری از سال 85 در رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون دانشجو پذیرفته است، همچنین طراحی و اخذ مجوزهای لازم برای مقطع دکتری گرایشهای رشته علوم حدیث در حال پیگیری است.
4- آموزشهای الکترونیکی (مجازی): دانشکده علوم حدیث در کنار موفقیتهای درخشانی که در بخش آموزش حضوری به دست آورده، این توفیق را داشته است که به عنوان یکی از مراکز پیشتاز دانشگاهی در زمینة آموزش الکترونیکی، با استفاده از شبکة اینترنت، امکان بهرهگیری از آموزشهای خود را برای گروه بیشتری از مشتاقان فراهم سازد. برنامة اصلی این طرح، ارائة تمامی دروس مصوب رشتة دانشگاهی علوم حدیث به صورت غیرحضوری(مجازی) و اعطای مدرک رسمی به دانشآموختگانی است که بتوانند این دوره را با موفقیت و بازده بالای علمی پشت سر بگذارند.
یکی از شیوههای نوین و کارآمد برای گسترش آموزش و ایجاد امکان فراگیری برای همة مشتاقان، در هر زمان و از هر مکان، بهرهگیری از امکانات و مزایای شبکة اینترنت و آموزش الکترونیکی است. با توجه به اهداف دانشکده و لزوم بهرهگیری از ابزارهای نوین ارتباطی و آموزشی در عرصة آموزش علوم و معارف اسلامی، این دانشکده از سال 1381 به صورت متمرکز کار مطالعه و برنامهریزی در این زمینه را آغاز کرد و به لطف خداوند متعال و عنایت اهل بیت(علیهمالسلام)، پیش از سایر مراکز دانشگاهی کشور، اولین دورة الکترونیکی خود را از تابستان 1383 در شبکة جهانی اینترنت ارائه نمود.
4-1- دوره های رسمی و آزاد: با راهاندازی آموزشهای الکترونیکی (مجازی) فرصتی استثنایی در اختیار مشتاقان فراگیری علوم اسلامی و داوطلبان تحصیلات دانشگاهی قرار گرفته است. همة علاقمندان میتوانند هر نقطه از جهان و در هر ساعت از شبانهروز با مراجعه به پایگاه اینترنتی دانشکده پس از ثبتنام، از امکانات و دروس آن استفاده کنند. این برنامهها از طریق دورههای رسمی و دورههای آزاد ارائه میشود. دورههای رسمی که همراه با مدرک مورد تایید وزارت علوم است، شرایط و مقررات خاص خود را دارد؛ اما علاقمندانی که بخواهند بدون رعایت مقررات و شرایط دورههای رسمی از همه یا بخشی از دروس استفاده نمایند میتوانند در دورههای آزادی که در هر ترم تحصیلی برگزار میشود شرکت کنند.
مشتاقان فراگیری علوم اسلامی میتوانند از همه نقاط جهان با مراجعه به پایگاه http://vu.hadith.ac.ir دروس مزبور را به صورت مجازی بگذرانند.
امکانات و مزایای دانشکده علوم حدیث:
ساختمان دانشکده با زیربنای بیست هزار متر مربع در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در شهرری احداث شده و فضاهای آموزشی، پژوهشی، اداری و رفاهی موردنیاز در آن پیشبینی شده است.
- برخورداری از فضای مناسب آموزشی
- امکانات کمک آموزشی از قبیل مرکز رایانه و آزمایشگاه زبان
- بهرهگیری از برنامههای متنوع آموزشی و پژوهشی با استفاده از اساتید مجرب
- کتابخانههای علوم قرآنی و تاریخ اسلام
- کتابخانه تخصصی علوم حدیث با ظرفیت 250 هزار جلد کتاب
- تالارهای مطالعه جداگانه برای برادران و خواهران
- مرکز اطلاعرسانی و اینترنت
- مرکز نجوم و ستارهشناسی (شامل رصدخانه و آسماننما)
- تالارهای اجتماعات
- مجموعه ورزشی (شامل استخر، سونا، سالن بدنسازی و...)
- سالن غذاخوری
نشانی دانشکده علوم حدیث تهران، شهرری ، جنب حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام، صندوق پستی: 477-18735
تلفن: 6-55952524-021 دورنگار: 55952385-021
پست الکترونیک: info@hadith.ac.ir
نشانی در اینترنت: www.hadith.ac.ir
نشانی دانشکده علوم حدیث قم: قم، میدان 72 تن، بزرگراه امام علی(ع) (کمربندی قم-کاشان)، کیلومتر 6، مؤسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث، دانشکده علوم حدیث قم، صندوق پستی: 1139-37195
تلفن: 71766-0251 دورنگار: 7785045-0251
آدرس سایت دانشکده قم: www.qom.hadith.ac.ir
پســـت الکتــرونیــکی: info@qom.hadith.ac.ir
منبع:www.abdulazim.com