آتشکده زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان در استان یزد


یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان آتشکده آنها است . این بنا در خیابان آیت‌ الله کاشانی قرار دارد و شامل ساختمان مشجری است که در قرن اخیر ساخته شده است . آتش مقدس زرتشتیان که باید همیشه روشن نگاه داشته شود در این آتشکده نگهداری می‌ شود . قدمت آتش آتشکده به هزار و پانصد سال می‌ رسد . ساختمان اصلی در وسط حیاط و بر بلندی قرار دارد و آن را درختانی همیشه سبز احاطه کرده‌ اند . حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا به آن زیبایی خاصی بخشیده است . آتش در محفظه ‌ای بلندتر از سطح زمین در اتاقی نسبتا وسیع و دور از تابش خورشید قرار گرفته و اتاق‌ هایی برای مراسم نیایش دور آن طراحی شده است. 
اتاق نگهداری آتش مقدس، در وسط ساختمان ( دور از تابش خورشید ) قرار دارد و اطراف آن اتاق هایی برای نماز و نیایش طراحی شده است . معماری این آتشکده تا حدودی از معماری آتشکده های پارسیان هند تاثیر گرفته است .
بنا به روایتی ، آتش موجود در این آتشکده که زرتشتیان آن را " آتش ورهرام " می نامند ، حدود 1515 سال پیش از آتشکده " ناهید پارس " ( پس از نقل مکان به چندین جای دیگری در استان یزد ) به این مکان آورده شد و تاکنون این آتش خاموش نشده است. زرتشتیان یزد مراسم مذهبی ، اعیاد ، جلسات گردهمایی و سخنرانی خود را در این مکان برگزار می کنند . 
این بنا به سال 1313 ( هـ.ق ) با نظارت ارباب جمشید امانت و با سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند در محله زرتشتیان یزد بنا گردید. 
این محل برای زرتشتیان محترم است.


برای دیدن تعدادی از عکس های آتشکده زرتشتیان به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد