پارک ملی کویر

پارک ملی کویر در استان سمنان


سازمان حفاظت محیط زیست ( پارک ملی ) را چنین تعریف می کند : پارک ملی به محدوده ‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل ، مرتع ، بیشه ‌های طبیعی ، اراضی جنگلی ، دشت و آب و کوهستان اطلاق می ‌شود که نمایانگر نمونه ‌های برجسته ای از مظاهر طبیعی ایران می ‌باشد و به منظور حفظ همیشگی وضع زندگی و طبیعی آن و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد رستنی ها در شرایط کاملاً طبیعی تحت حفاظت قرار می‌ گیرد .
پارک ملی کویر بین 23/51 الی 04/53 طول شرقی و 17/34 الی 12/35 عرض شمالی در استان سمنان واقع شده است ، مساحت پارک ملی 446400 هکتار می باشد .

پوشش گیاهی
درمنه ،‌ شیرخشت ،‌ گون ،‌ گرگ تیغ ،‌خنجک ،‌ افدرا ،‌ اشنان ،‌قیچ،‌ اسفند ،‌ تاغ ،‌ پرند ،‌جارو ،‌ خارشتر ،‌ اسکنبیل ، انواع گرامینه ،‌ نی ، ‌سازو ،‌ علف شور ،‌ گز ،‌ جگن ، ‌آتریپلکس .

تنوع جانوری
حیواناتی که در این پارک می توان مشاهده کرد عبارت بودند از : آگاما ، عقرب ، خرخاکی ، پروانه ، تیهو ، کوکر ، هوبره ، سسک ، چکاوک کاکلی ، زنبورخورک ، گنجشک و خرگوش .

پستانداران
کل و بز و قوچ و میش ،‌ آهو،‌ جبیر ،‌ گورخر ، ‌پلنگ ،‌ یوزپلنگ ،‌ کفتار ،‌ روباه شنی ،‌ شغال ،‌ گرگ ،‌ گربه وحشی ، ‌کاراکال ، تشی ،‌ خرگوش ،‌ سمور سنگی .

پرندگان
انواع غازها ، مرغابی ها ،‌ حواصیل ها ،‌ گنجشک سانان ، زنبورخورک ها ، ‌کبوتر ها ،‌ کلاغ ها ، عقاب ها ، درنا ،‌ فلامینگو ، پرستو ، ‌کوکر ، ‌قمری ،‌ توکا ، ‌هدهد ، بلدرچین ،‌ تیهو ، ‌کبک ، هوبره ، ‌دال ،‌ شاهین ، بحری ،‌ دلیجه،‌سارگپه ،‌ سنقر .

خزندگان
انواع مار ،‌ سوسمار ،‌ مارمولک و ‌لاک پشت .

پارک ملی کویر در 50 کیلومتری جنوب شرقی تهران و در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک قرار دارد ، اراضی مسطح این پارک با پوشش گیاهی کویری و نیمه کویری ، است ، در ناحیه کوهستانی بخش شمالی پارک ، کل و بز و قوچ و میش به سر می برند ، پرندگان چون کبک و تیهو بومی این منطقه هستند ولی هر ساله پرندگان مهاجری چون فلامینگو ، آنقوت ، سر سبز و خوتکا به آب بندهای این منطقه می آیند .

راه های ورودی منطقه
مناسب ترین راه ورودی منطقه از طریق راه آسفالته ورامین ، پیشوا تا یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ابردژ ادامه دارد و از مسیر جاده شنی قلعه بلند ، عسگرآباد ، حصار گلی به پاسگاه محیط بانی مبارکیه می رسد .

از سمت جنوبی منطقه راه دیگری از طریق کاشان ، آران ، مرنجاب به پاسگاه محیط بانی سفید آب و نرسیده به بند علی خان را از طریق جاده ورامین ، جواد آباد ، چرمشهر به محیط بانی فصلی بندعلی خان می رسد .

راه های دیگری برای ورود به منطقه وجود دارد که عبور از آنها بدون راهنما کاری بسیار خطرناک است . جهت جلوگیری از هرگونه پیشامد سوء و ناگوار احتمالی باید قبل از انجام برنامه سفر به کسب اطلاع و مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و هماهنگی با واحد های تابعه مستقر در منطقه اقدام شود .

چشم انداز عمومی پارک
با اینکه نام این پارک را کویر گذاشته اند لیکن بخش های وسیعی از آن حالت بیابانی دارد و دارای رستنی های فراوان است ، در این پارک کوه های دوازده امام و سیاه کوه قرار دارند ، در ضمن پارک دارای چشمه ها و نهرهایی است .

چشمه های حائز اهمیت پارک ملی
عین الرشید ، آب محله ، شکر آب ، نخجیر ، چشمه شاهی ، سیاه کوه از معروف ترین چشمه های پارک ملی کویر است . در حال حاضر تأمین کننده آب قصر بهرام است این چشمه در دامنه شمالی سیاه کوه قرار دارد و مشرف به قصر بهرام است که به وسیله یک کانال آبی روباز به طرف قصر شاهی و عمارت حرمسرا هدایت شده که از عجایب معماری به شمار می رود ، چشمه شاهی آب شیرین مایل به شور دارد که به وسیله لوله به قصر بهرام برای استفاده عموم هدایت شده است در اطراف چشمه نی و درخت بادامک به وفور دیده می شود چشمه های دیگر که آبشخور قوچ و میش و جبیر است عبارتند از : چشمه بید ، چشمه عین الرشید ،حوض آقا محمد ، چشمه آب محله ، چشمه بز ، چشمه سرخ ، چشمه پیغمبر ، چشمه آب گله ، چشمه قاجاریه ، چشمه شکراب ، چشمه طلحه ، چشمه ملک آباد ، چشمه زنبوری ، چشمه آب باریک ، چشمه لکاب ، چشمه میراب دراز ، پارک ملی کویر علاوه بر داشتن جوامع گیاهی کویری ، نیمه کویری و جوامع گیاهی خاک های شور در بخش های کوهستانی دارای جوامع گیاهی با سیمایی استپی است حفاظت از منطقه و جلوگیری از بوته کنی ، چرای دام ، قطع درختچه ها به طور چشمگیری باعث ترمیم پوشش زنده خاک شده و گیاهان فرصت یافته اند تا استقرار و رشد و توسعه یابند .
بسیاری از شن ها و ریگ های روان و متحرک که از ویژگی های بارز مناطق کاملاً کویری است در این منطقه کمتر به چشم می خورد با استقرار رستنی ها تثبیت یافته اند مگر در مناطق حفاظت شده که در بخش هایی از آن هنوز از این پدیده ها وجود دارد .


در کل این منطقه جمعاً ۲۰ محیط بان مسئول حفاظت و کنترل ملی کویر و منطقه حفاظت شده هستند که در واقع به هر نفر ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به طور تقریبی جهت مراقبت و سرکشی می رسد .


برای دیدن تعدادی از عکس های پارک ملی کویر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد