مسجد جامع خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر در استان خوزستان


مسجد جامع خرمشهر از قدیم یکی از مراکز اصلی شهر خرمشهر بوده ، به طوری که هنوز نیز این مرکزیت را پس از پایان جنگ ایران و عراق و تخریب کامل شهر خرمشهر و بازسازی دوباره آن حفظ نموده‌ است . در مقابل این مسجد بازارچه بزرگی وجود دارد که اصناف گوناگون در آن به کسب و کار مشغول هستند .

مسجد جامع خرمشهر ، نماد مقاومت
پس از آغاز جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ه . ش شهر خرمشهر به دلیل نزدیک بودن به مرز شلمچه ، یکی از اولین نقاطی بود که مورد حمله ارتش بعثی عراق قرار گرفت . مدافعان این شهر که اغلب از مردم بومی و تعدادی دانشجو بودند ، توانستند با حداقل امکانات نظامی به فرماندهی محمد جهان آرا که در آن زمان فرماندهی سپاه پاسداران خرمشهر را بر عهده داشت با سلاح‌ های سبک خود و با استفاده از موقعیت آشنایی با منطقه ، مدت ۳۵ روز در مقابل ارتش عراق مقاومت کنند و سرانجام در تاریخ ۴ آبان ۱۳۵۹ ه .ش آخرین مدافعان شهر نیز به خاطر فشار زیاد ارتش بعثی عراق و کمبود سلاح و تجهیزات مجبور به عقب نشینی از شهر گردیدند . خرمشهر پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اشغال توسط ارتش بعثی عراق ، در تاریخ۳ خرداد ۱۳۶۱ ه .ش با حمله نیرو های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی مقاومت بسیج ، طی چهار مرحله عملیات نظامی با عنوان عملیات بیت المقدس پس از محاصره خرمشهر ، بازپس‌ گیری شد .

مسجد جامع خرمشهر یکی از تنها ساختمان هایی بود که در این شهر ، پس از بازپس گیری به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و همچنین چون این مسجد در زمان مقاومت [ قبل از اشغال ] مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود ، لقب نماد مقاومت را به خود گرفت که در حال حاضر نیز بین بازماندگان جنگ و علاقمندان به تاریخ جنگ ایران و عراق به همین عنوان شناخته می ‌شود .

مجموعه روایت های سقوط خرمشهر
نمی‌‌‌دانم تا حالا خرمشهر رفتی یا نه؟ هر دو تا کوچه یک مسجد یا حسینیه وجود داره .
ولی نمی‌‌دونم چرا وقتی پای صحبت راویان مقاومت آن روزهای خرمشهر می‌نشینی ، همه از مسجد جامع می‌گن . از اینکه مسجد جامع میعادگاه عاشقان شده بود . از اینکه از همون روزهای اول هر کسی هر کاری داشت . مسجد جامع می‌رفت . اگر کسی غذا می‌ خواست ، مسجد جامع می‌ رفت اگر کسی مجروح شده بود مسجد جامع می‌ بردنش . اگر کسی دنبال گمشده ‌اش می ‌گشت مسجد جامع می ‌رفت و حتی اگر کسی اسلحه می ‌خواست مسجد جامع می‌ رفت .
سازماندهی نیرو ها در مسجد جامع بود و خلاصه هر کاری که فکرش را بکنی در مسجد جامع صورت می ‌گرفت .

کتاب ‌ها را که می ‌خواندم ناخودآگاه یاد شنیده‌ ها و خوانده‌ هایم از صدر اسلام و نقش مسجد در زمان پیغمبر افتادم . در آن زمان هم مسجد محور کار ها بود . و حالا بعد از 1400 سال در خرمشهر باز مسجد جامع محور تمام کار ها شده بود . مقر فرماندهی شده بود . و در روز های سخت مقاومت تنها چیزی که باعث دلگرمی همه می ‌شد مناره های بلند و مقاوم مسجد جامع بود . و به گفته شهید آوینی مسجد جامع قلب شهر بود که می‌تپید و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود و البته مسجد جامع هم از هجوم توپ و خمپاره دشمن در امان نماند و 24 مهر 59 مسجد جامع مورد اصابت توپ و خمپاره دشمن واقع شد .

و امروز وقتی وارد مسجد جامع می‌شوی آرامشی غریب تمام وجودت را فرا می‌گیرد . در و دیوار مسجد با تو حرف می‌زند و می‌خواهد تمام آنچه را که اتفاق افتاده بازگو کند .
مسجد جامع سمبل مقاومت است .

مسجد جامع خرمشهر را کاملا بازسازی کرده اند و هیچ اثری از آنچه بر این مسجد رفته نیست . به این می گویند حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس .
در شهر خرمشهر اثر حفاظت شده از آثار تخریب و ویرانی جنگ و اشغال این شهر را به سادگی نمی توان مشاهده کرد . خرمشهر بازسازی شده و زندگی در آن جریان دارد . شاید در آینده نه چندان دور به سختی بتوان ثابت کرد که بر این شهر چه رفته است . کودکان خرمشهری از سقوط خرمشهر چیز زیادی نمی دانند .

در مقابل مسجد جامع خرمشهر ، میدان بزرگی بری تجمعات و برگزاری مراسم دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار و ارزشهی دفاع مقدس احداث شده است . 


برای دیدن تعدادی از عکس های مسجد جامع خرمشهر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.







نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد