حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم ( علیه السلام ) ( برادران )

حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم ( علیه السلام ) ( برادران )

شهرری، زمانی دارای حوزه های بسیار بوده و یک مرکز علمی محسوب می شده که مهمترین عامل آن حسن ‌همجواری با مشاهد شریفه سه امامزاده بزرگوار خصوصاً حضرت عبدالعظیم علیه السّلام است که در این مورد یکی از مراجع عالیقدر شیعه،مرحوم حضرت‌آیت‌ الله ‌بهجت « ره » به طلاب فرمودند : شما در جوار گنج الهی هستید ، قدر آن را بدانید . 
قدمت حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به سالهای اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بر می گردد. در اواسط شهریور 1359 بنای مقبره رضاخانی تخریب و به جای آن حوزه علمیه احداث شد و در سال 1366 حدود 70 نفر طلبه برای سال اول پذیرفته شدند . از آن تاریخ تا کنون بیش از2000 نفر در این حوزه اشتغال به تحصیل داشته اند . 
حوزه‌
 علمیه ‌حضرت‌عبدالعظیم علیه السّلام ظرفیت ‌پذیرش 250 طلبه علوم دینیه را به طور شبانه روزی داراست و ساختمان آن از کلیه امکانات آموزشی و رفاهی برخوردار است و از این جهت جزء معدود حوزه های کشور است . 
حوزه شامل 68 حجره (اتاق) در بخش خوابگاه و 45 اتاق در سه ساختمان جنوبی است . مساحت کتابخانه و سالن مطالعه هر کدام 300 متر مربع می باشد. در حال حاضر 190 طلبه در 6 پایه درسی زیر نظر 20 نفر از اساتید مجرّب اشتغال به تحصیل دارند.

حوزه علمیه برهانمدرسه برهانیه ( عتیق) از دیگر مدارس علمیه در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام است که قدمت آن به دوران سلجوقیان می رسد. فعالیتهای مدرسه برهان در زمان رضاخان تعطیل  ساختمان آن رو به ویرانی گذارد و در سال 1364 هجری قمری بنای باقیمانده توسط مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی اکبر برهان تهرانی به امر زعیم اعظم عالم تشیّع آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی و به امر مرحوم آیت الله سید محمد حجّـت و پشتیبانی آیت الله کاشانی تخریب و در مدّت دو سال نوسازی و تکمیل شد و در روز افتتاح آیات عظام شهر تهران و نقاط دیگر چون سید محمد بهبهانی ، حاج شیخ محمد تقی آملی ، سید هبة الدین شهرستانی ، وزیر اسبق علوم و معارف عراق و عده دیگری شرکت داشتند . 
مرحوم حاج علی اکبر برهان مدیر مدرسه در سال 1379 قمری در مکّه از دنیا رفت و در قبرستان جده به خاک سپرده شد و بعد ازایشان شیخ محمد رضا بروجردی بانی قبرستان سه دختران شهرری در این مدرسه سکونت نموده و به تعلیم و تربیت اطفال مردم ری اشتغال داشت و در زمان رضاخان که خیلی از طلاب خلع لباس شدند و مدارس علمیه را تعطیل کردند ، این مدرسه را طاهریه نام نهادند و دروس جدید ( غیر حوزوی ) در آن تدریس می شد. 
در اوایل انقلاب مدیریت و تولیت این مدرسه را امام جمعه شهرری مرحوم حجة الاسلام و المسلمین آقای رفیعی به عهده گرفتند و این تولیت تا پایان سال 1368 ادامه یافت .در این سال حجة الاسلام آقای تاج آبادی از طرف تولیت محترم آستان مقدس (حضرت آیت الله محمّدی ری شهری ) ، مدیریت را به عهده گرفتند . در سال 1370 شمسی ان مدرسه جهت تغییر کلی بنای قدیمی و ساختار جدید ، تخریب شده و طلاب جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام منتقل شدند. 
ساختمان جدید حوزه برهان با وسعت نزدیک به 5000 متر مربع در سال 1383 آماده بهره برداری شده است .
لازم به ذکر است که پس از ادغام دو حوزه پیشرفتهای چشمگیری از جهت کیفی و کمی ایجاد شده است تا آنجا که در سال تحصیلی 81 – 80 این حوزه با کسب متوسط معدل بالاتر از 17 و دارا بودن 25% معدل بالاتر از 18 توانست 
رتبه سوم را در بین حوزه های کشور غیر از شهر مقدس قم حائز گردد.

شرایط ویژه حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام جهت طلاب ورودی 1. قبولی در آزمون ورودی مرکز مدیریت قم
2. موفقیت در مصاحبه ورودی مدرسه 
3. تعهد شرایط علمی و انضباطی
4. مدرک دیپلم با معدل حداقل 14 
شرایط ویژه جهت طلاب انتقالی پایه 6-1 :
1. دارا بودن شرایط لازم برای طلاب ورودی
2. حداقل معدل 17 در پایه قبل
شرایط ویژه جهت طلاب انتقالی پایه 7 به بالا
1. قبولی در تمامی مواد درسی پایه های قبلی
2. حداقل معدل 15 در پایه قبل

طول دوره و مواد درسی پایه 6-1:1. نظام آموزشی این دوره به صورت سالی _ پایه ای است .
2 . این دوره به شـش پایه درسی تقسیم می گردد. 
3. هر درس مستقل است ( قبولی و عدم قبولی طلبه به همان درس محدود است )
4. مدت تحصیل در دوره سطح یک ، حد متوسط 6 سال و حد اقل 3 سال و حد اکثر 8 سال است . 
5. هر سال تحصیلی بدون محاسبه امتحانات پایان سال حد اقل 180 روز درسی است . 
6. به طور معمول روزانه چهار درس برای طلبه در نظر گرفته شده است که بر اساس آیین نامه قابل کاهش و افزایش می باشد و طلاب پس از پایان دوره مدرک فوق دیپلم دریافت می نمایند.

فعالیتهای فوق برنامه :برادران و خواهران : طلاب شاغل به تحصیل در حوزه ، علاوه بر شرکت در کلاسهای درسی در سایر برنامه های فرهنگی و آموزشی و اخلاقی و تفریحی نیز شرکت میکنند . 
برخی از این برنامه ها عبارتند از : 
1. اردوهای فرهنگی زیارتی ( قم ، مشهد و . . . .) و شرکت در نمایشگاهها و بازدیدها .
2. مسابقات مختلف قرآنی عقیدتی .
3. کلاسهای فوق برنامه نظیر اخلاق اسلامی و جلسات پرسش و پاسخ .
4. مشاوره با استاد روانشناس 
5. مراسم مربوط به اعیاد و وفیات و . . . .
6. برنامه ویژه ورزشی و بدنسازی و استخر سر پوشیده مربوط به آستان مقدّس
6. کلاس های آموزش رایانه- نجوم – خوشنویسی- شنا
7. بانک نوار و لوح فشرده
8 . برنامه های پژوهشی
9. برنامه های متنوع بسیج طلاب

تسهیلات و مزایای مخصوص حوزه برادران :1. واگذاری حجره 
2. پرداخت شهریه ماهانه به طلاب 
3. کمک هزینه مسکن برای طلاب متأهل ممتاز 
4 . شهریه تشویقی حفظ قرآن از یک جز تا سی جزء

دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی برادران
با حضور علما و روحانیون فاضل دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی واقع در صحن مصلا ـ رواق بین الحرمین به ارائه خدمات ذیل به زائرین و مراجعین گرامی می پردازند:
ـ پاسخ به سؤالات شرعی .
ـ راهنمایی و مشاوره در زمینه های مسایل اجتماعی ، خانوادگی و اخلاقی .
ـ دریافت وجوهات شرعیه.
ـ ساعات ارائه خدمات دفتر پاسخگویی صبحها از ساعت 9 الی 12 و بعدازظهرها از ساعت 15 الی 20 می باشد و تلفنهای 6-51223385 برای پاسخگوئی به سؤالات تلفنی اختصاص دارند.

ارتباط با حوزه : علاقه مندان مـی توانند بـرای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفنهای 55903646 و فکس 55900562 تماس حاصل نمایند و یا به نشانی: شهرری ، میدان مدرّس ، ضلع غربی حرم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام مراجعه نمایند . 
نشانی پست الکترونیکی حوزه برادران Hozeh@Abdulazim.com


برگرفته از سایت حضرت عبدالعظیم(ع)

نظرات 1 + ارسال نظر
علی اکبرباقری ارومی یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 ساعت 01:02 http://sadra2.blogfa.com

بخاطر وبلاگ خوبت به شما تبریک میگویم انشاءالله که پر رونق شود وبرادر اینهم از مظلومیت شهر ری است امیدوارم که بزودی ما اهل فرهنگ وهنر شهر ری به هم پیوسته تر باشیم وکارمان از رونق خاصی برخوردارگردد .وقت کردی به وبلاگ ماهم سری بزن ومن الله التوفیق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد